O PROGRAMIE

Zakres działania i stopień zaangażowania w realizację instytucji wspierających projekt
W ramach współpracy partnerzy programu będą odpowiednio odpowiedzialni za przeprowadzenie następujących zadań:

Zespół Szkół im. H. Sienkiewicza w Grabowcu
1. Realizacja zajęć sportowych.
2. Zapewnienie bazy lokalowej dla zadań realizujących przez psychologa i terapeutę.
3. Udział w opracowaniu i realizacji programów profilaktycznych i terapeutycznych.
4. Rekrutacja uczestników projektu.
5. Promocja programu.


Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Grabowcu:
1. Promocja programu.
2. Rekrutacja uczestników.
3. Opracowywanie i realizacja programów profilaktycznych i terapeutycznych.
4. Weryfikacja rodzin wymagających wsparcia psychologa/terapeuty.
5. Prowadzenie poradnictwa socjalnego.

Gminna Komisja do Spraw Profilaktyki i Przeciwdziałania Alkoholizmowi
1. Opracowanie i realizacja programów profilaktycznych.
2. Promocja programu.
3. Weryfikacja rodzin z problemem przemocy i alkoholizmu ze wskazaniem
na wsparcie psychologa/terapeuty.

Gminny Ośrodek Kultury:
1. Promocja programu.
2. Organizacja imprez integracyjnych.

Miejska Komenda Policji w Zamościu
1. Przeprowadzenie spotkań tematycznych „Odpowiedzialność karna nieletnich” oraz ”Jak nie stać się ofiara przemocy”.
2. Promocja programu.

Polski Czerwony Krzyż w Zamościu
1. Promocja projektu
2. Przeprowadzenie szkoleń z zakresu udzielania pierwszej pomocy.

Parafia rzymskokatolicka pw. Św. Mikołaja w Grabowcu
1. Przeprowadzenie warsztatów teatralnych
2. Promocja projektu

Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Grabowcu
1. Promocja projektu.

Kurator społeczny, Miejska Komenda Policji w Zamościu, Powiatowa Straż Pożarna w Zamościu
1. Promocja projektu.
2. Przeprowadzenie spotkań ( pogadanek) tematycznych.

W ramach realizacji projektu realizatorzy nawiążą współpracę z Katolickim Stowarzyszeniem Pomocy Osobom Potrzebującym „AGAPE” w Lublinie, które z uwagi na bogate doświadczenie i wykwalifikowaną kadrę będzie organizowało i prowadziło w ramach projektu szkolenia i warsztaty tematyczne.
 


RAZEM BEZPIECZNIEJ
Razem bezpieczniej" to program ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań. Jego realizację przewidziano na lata 2007-2015. Zainicjowany przez MSWiA program promuje lokalne inicjatywy służące poprawie bezpieczeństwa,a w jego realizację zaangażowane są wszystkie służby mundurowe i organizacje pozarządowe.

W ramach programu powstaje internetowy Bank Dobrych Praktyk, w którym znajdą się między innymi sprawdzone pomysły na programy profilaktyczne. Na poziomie województwa koordynatorem programu jest wojewoda, który współpracuje z zespołem złożonym z przedstawicieli administracji samorządowej, Policji, Państwowej Straży Pożarnej i Straży Granicznej.

OGÓLNE ZAŁOŻENIA PROGRAMU „RAZEM BEZPIECZNIEJ"

Poczucie bezpieczeństwa – lub jego brak – przesądza o jakości życia i rozwoju społeczeństwa. Dlatego ochrona bezpieczeństwa i porządku publicznego należą do zasadniczych zadań państwa.

Żadne okoliczności nie mogą zdejmować z instytucji państwowych odpowiedzialności za wykonywanie zadań. Policja i inne formacje ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego nie powinny być zastępowane przez obywateli, czy organizacje społeczne. Jeżeli Policja i inne formacje zyskają na zaufaniu obywateli, jeśli zaczniemy działać razem – możemy zbudować społeczeństwo bardziej stabilne. Wymaga to od Policji zwiększenia skuteczności. Konieczne jest też zapewnienie mechanizmów stałej współpracy Policji, administracji rządowej i samorządowej, organizacji społecznych, ludzi aktywnych, aby poprawić bezpieczeństwo. Nie stanie się to z dnia na dzień. Jeżeli jednak zaczniemy naprawdę pracować razem, możemy osiągnąć cel, jakim jest bezpieczniejsze życie w naszym kraju.

Program „Razem bezpieczniej” ma ograniczyć skalę zjawisk i zachowań, które budzą powszechny sprzeciw i poczucie zagrożenia. Jest on zgodny z przyjętym przez Radę Ministrów dokumentem „Strategia Rozwoju Kraju 2007-2015”. Jednym z jego priorytetów jest „Budowa zintegrowanej wspólnoty społecznej i jej bezpieczeństwa”, w której realizację w pełni wpisuje się program „Razem bezpieczniej”.
W dokumencie tym wskazuje się, że „przy współpracy z lokalnymi społecznościami należy dążyć do tworzenia efektywnych lokalnych systemów bezpieczeństwa oraz wspierać działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa lokalnego, w szczególności mając na celu ograniczenie najbardziej dokuczliwej dla obywateli przestępczości pospolitej”.
Program, realizowany przy właściwej diagnozie zagrożeń i oczekiwań społecznych, obejmować może wiele obszarów i być otwarty na wszelkie inicjatywy instytucjonalne i obywatelskie. Tak zbudowane bezpieczeństwo będzie traktowane przez społeczeństwo jako dobro wspólne.

CELE PROGRAMU

  • Wzrost realnego bezpieczeństwa w Polsce.

  • Wzrost poczucia bezpieczeństwa wśród mieszkańców Polski.

  • Zapobieganie przestępczości i aspołecznym zachowaniom poprzez zaktywizowanie i zdynamizowanie działań administracji rządowej na rzecz współpracy z administracją samorządową, organizacjami pozarządowymi i społecznością lokalną.

  • Poprawienie wizerunku Policji i wzrost zaufania społecznego do tej i innych służb działających na rzecz poprawy bezpieczeństwa i porządku publicznego.

 

Opis programu

Problem uciążliwości, jakie niesie ze sobą dla społeczeństwa, przestępczość pospolita spowodował, iż w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji opracowano Rządowy Program Ograniczania Przestępczości i Aspołecznych Zachowań program pn. „Razem bezpieczniej”, który został przyjęty przez Radę Ministrów w dniu 18 listopada 2006 roku. Program łączy działania Policji, administracji rządowej i samorządowej oraz partnerów społecznych, zainteresowanych poprawą bezpieczeństwa i porządku publicznego. Jednym z podstawowych założeń programu jest przekonanie obywateli do nawiązania trwałego, stałego, naturalnego partnerstwa z Policją oraz innymi instytucjami ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego.

Na podstawie aktualnej wiedzy o stanie i poczuciu bezpieczeństwa w programie „Razem bezpieczniej” określono obszary działania i kierunki aktywności zaangażowanych podmiotów. Każde przedsięwzięcie wymagać będzie zdiagnozowania problemu, ustalenia przyczyn jego powstania, możliwości przeciwdziałania, a następnie realizacji zadań, w celu zapobiegania bądź wyeliminowania zagrożenia. Jednym z jego podstawowych założeń jest poprawa bezpieczeństwa powszechnego, a w tym przekonanie obywateli do nawiązania trwałego, stałego, naturalnego partnerstwa z Policją oraz innymi instytucjami ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego.

Program ma charakter rządowy, a zatem jego realizacja obejmować będzie nie tylko działania Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, ale również pozostałych resortów, zaangażowanych w prace na rzecz szeroko rozumianego bezpieczeństwa, a także działania administracji samorządowej i instytucji pozarządowych.

Zadania dla MSWiA:

1. Głównym koordynatorem działań realizowanych w ramach programu będzie Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji. Będzie on nadzorował realizację zadań i przygotowywał okresowe sprawozdania zbiorcze z realizacji programu.

2. Zamierzeniem MSWiA jest to, aby program stanowił skuteczne narzędzie wspierające realizację ustawowych działań organów administracji rządowej i samorządu terytorialnego na rzecz bezpieczeństwa i porządku publicznego.

3. Minister SWiA będzie zachęcał różne podmioty do włączania się w realizację programu oraz koordynował działania podmiotów zobligowanych do jego realizacji, w tym:

a) na poziomie województwa zadania wynikające z programu będzie koordynować wojewoda przy pomocy zespołu, w skład którego wejdą przedstawiciele przede wszystkim administracji samorządowej, Policji, Państwowej Straży Pożarnej, Straży Granicznej. Zespół ten będzie inicjował i koordynował działania programu na swoim terenie, zbierał informacje o jego realizacji, a następnie przedkładał Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji sprawozdania i wnioski. (MSWiA będzie dokonywać okresowej oceny tych sprawozdań);

b) w powiecie wiodącą rolę w realizacji programu powinien mieć starosta jako przewodniczący komisji bezpieczeństwa i porządku. Założeniem jest, aby w gminach zadania „Razem bezpieczniej” inicjował i realizował wójt (burmistrz, prezydent miasta). Może go wspierać komisja rady gminy (miasta) oraz osoby i instytucje działające na rzecz bezpieczeństwa (MSWiA będzie dokonywać okresowej oceny realizacji zadań);

c) rzetelna realizacja programu będzie wymagała współpracy z ośrodkami naukowymi. W celu zarówno zebrania danych statystycznych jak i m.in. badania opinii publicznej i dialogu społecznego. MSWiA będzie inicjowało taką współpracę;

d) wymiana dobrych doświadczeń w dziedzinach, których dotyczy program. W tym celu w MSWiA powstanie Bank Dobrych Praktyk, który połączy doświadczenia administracji rządowej, samorządowej oraz organizacji społecznych. Powstanie też nowoczesna (projekt już istnieje), interaktywna strona internetowa, w ramach której będzie działać m.in. forum dyskusyjne. Prowadzone będą również konsultacje i konferencje na poziomie lokalnym i ogólnopolskim;

e) konieczna jest aktywizacja społeczności lokalnych i stworzenie mechanizmu finansowego zachęcającego do realizacji przedsięwzięć proponowanych w ramach programu. W tym celu zabezpieczono w budżecie państwa na 2007 r. rezerwę celową na realizację programu „Razem bezpieczniej” w wysokości 3 mln zł. Kwotę tę zamierza się utrzymać w kolejnych latach. Środki z rezerwy celowej będą przekazywane do budżetów wojewodów z przeznaczeniem na dotacje na dofinansowanie zadań mieszczących się w ramach programu dla organizacji pożytku publicznego (głównie zadań o charakterze edukacyjnym i informacyjnym na poziomie lokalnym). Natomiast w celu przekazania lub wspólnego wykonywania zadań określonych w Programie wojewodowie będą mogli zawierać z jednostkami samorządu terytorialnego stosowne porozumienia administracyjne. Wojewodowie w ramach składanych sprawozdań z realizacji zadań przedstawią Ministrowi SWiA wykorzystanie środków finansowych z rezerwy celowej;

f) MSWiA będzie także prowadziło kampanię informacyjną nt. Programu, organizowało ogólnopolskie konferencje, zlecało badania opinii społecznej, utworzy i będzie prowadziło interaktywną stronę internetową Programu.

Uczestnicy programu

Głównym koordynatorem działań realizowanych w ramach programu jest Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, który przy wsparciu Komendanta Głównego Policji, powołał zespół koordynacyjny.

W jego skład wchodzą przedstawiciele:
Ministerstwa Sprawiedliwości,
Ministerstwa Edukacji Narodowej,
Ministerstwa Obrony Narodowej,
Ministerstwa Zdrowia,
Ministerstwa Finansów,
Ministerstwa Sportu i Turystyki,
Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej,
Ministerstwa Gospodarki,
Ministerstwa Środowiska,
Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego,
Ministerstwa Infrastruktury
oraz formacji podległych MSWiA.

Na poziomie województwa zadania wynikające z programu koordynuje wojewoda przy pomocy zespołu, w skład którego wchodzą przedstawiciele przede wszystkim administracji samorządowej, Policji, Państwowej Straży Pożarnej czy Straży Granicznej.

Powiaty i gminy powinny włączać się w realizację programu na zasadzie dobrowolności. W powiecie wiodącą rolę w realizacji programu powinien mieć starosta jako przewodniczący komisji bezpieczeństwa i porządku.

W gminach zadania „Razem bezpieczniej” inicjuje i realizuje wójt (burmistrz, prezydent miasta). Może go wspierać komisja rady gminy (miasta) oraz osoby i instytucje działające na rzecz bezpieczeństwa.

Zadania programu mogą realizować grupy robocze złożone z przedstawicieli podmiotów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo oraz specjalistów zaproszonych do współpracy. Prace grup roboczych, w zależności od szczebla realizacji zadań, powinny być zsynchronizowane z pracami wymienionych zespołów i komisji.

Partnerami administracji rządowej w realizacji programu powinny być organizacje społeczne, kościoły, związki wyznaniowe. O propagowanie wśród nich idei „Razem bezpieczniej” powinni zabiegać wojewodowie i starostowie.

więcej na stronie razembezpieczniej.mswia.gov.pl

 
 
ramka.gif