RAZEM
BEZPIECZNIEJ
Razem bezpieczniej"
to program
ograniczania
przestępczości i
aspołecznych
zachowań. Jego
realizację
przewidziano na lata
2007-2015.
Zainicjowany przez
MSWiA program
promuje lokalne
inicjatywy służące
poprawie
bezpieczeństwa,a w
jego realizację
zaangażowane są
wszystkie służby
mundurowe i
organizacje
pozarządowe.
W ramach programu
powstaje internetowy
Bank Dobrych
Praktyk, w którym
znajdą się między
innymi sprawdzone
pomysły na programy
profilaktyczne. Na
poziomie województwa
koordynatorem
programu jest
wojewoda, który
współpracuje z
zespołem złożonym z
przedstawicieli
administracji
samorządowej,
Policji, Państwowej
Straży Pożarnej i
Straży Granicznej.
OGÓLNE ZAŁOŻENIA
PROGRAMU „RAZEM
BEZPIECZNIEJ"
Poczucie
bezpieczeństwa – lub
jego brak –
przesądza o jakości
życia i rozwoju
społeczeństwa.
Dlatego ochrona
bezpieczeństwa i
porządku publicznego
należą do
zasadniczych zadań
państwa.
Żadne okoliczności
nie mogą zdejmować z
instytucji
państwowych
odpowiedzialności za
wykonywanie zadań.
Policja i inne
formacje ochrony
bezpieczeństwa i
porządku publicznego
nie powinny być
zastępowane przez
obywateli, czy
organizacje
społeczne. Jeżeli
Policja i inne
formacje zyskają na
zaufaniu obywateli,
jeśli zaczniemy
działać razem –
możemy zbudować
społeczeństwo
bardziej stabilne.
Wymaga to od Policji
zwiększenia
skuteczności.
Konieczne jest też
zapewnienie
mechanizmów stałej
współpracy Policji,
administracji
rządowej i
samorządowej,
organizacji
społecznych, ludzi
aktywnych, aby
poprawić
bezpieczeństwo. Nie
stanie się to z dnia
na dzień. Jeżeli
jednak zaczniemy
naprawdę pracować
razem, możemy
osiągnąć cel, jakim
jest bezpieczniejsze
życie w naszym
kraju.
Program „Razem
bezpieczniej” ma
ograniczyć skalę
zjawisk i zachowań,
które budzą
powszechny sprzeciw
i poczucie
zagrożenia. Jest on
zgodny z przyjętym
przez Radę Ministrów
dokumentem
„Strategia Rozwoju
Kraju 2007-2015”.
Jednym z jego
priorytetów jest
„Budowa
zintegrowanej
wspólnoty społecznej
i jej
bezpieczeństwa”, w
której realizację w
pełni wpisuje się
program „Razem
bezpieczniej”.
W dokumencie tym
wskazuje się, że
„przy współpracy z
lokalnymi
społecznościami
należy dążyć do
tworzenia
efektywnych
lokalnych systemów
bezpieczeństwa oraz
wspierać działania
na rzecz poprawy
bezpieczeństwa
lokalnego, w
szczególności mając
na celu ograniczenie
najbardziej
dokuczliwej dla
obywateli
przestępczości
pospolitej”.
Program, realizowany
przy właściwej
diagnozie zagrożeń i
oczekiwań
społecznych,
obejmować może wiele
obszarów i być
otwarty na wszelkie
inicjatywy
instytucjonalne i
obywatelskie. Tak
zbudowane
bezpieczeństwo
będzie traktowane
przez społeczeństwo
jako dobro wspólne.
CELE PROGRAMU
-
Wzrost realnego
bezpieczeństwa w
Polsce.
-
Wzrost poczucia
bezpieczeństwa
wśród
mieszkańców
Polski.
-
Zapobieganie
przestępczości i
aspołecznym
zachowaniom
poprzez
zaktywizowanie i
zdynamizowanie
działań
administracji
rządowej na
rzecz współpracy
z administracją
samorządową,
organizacjami
pozarządowymi i
społecznością
lokalną.
-
Poprawienie
wizerunku
Policji i wzrost
zaufania
społecznego do
tej i innych
służb
działających na
rzecz poprawy
bezpieczeństwa i
porządku
publicznego.
|
Opis programu
Problem
uciążliwości, jakie
niesie ze sobą dla
społeczeństwa,
przestępczość
pospolita
spowodował, iż w
Ministerstwie Spraw
Wewnętrznych i
Administracji
opracowano Rządowy
Program Ograniczania
Przestępczości i
Aspołecznych
Zachowań program pn.
„Razem
bezpieczniej”, który
został przyjęty
przez Radę Ministrów
w dniu 18 listopada
2006 roku. Program
łączy działania
Policji,
administracji
rządowej i
samorządowej oraz
partnerów
społecznych,
zainteresowanych
poprawą
bezpieczeństwa i
porządku
publicznego. Jednym
z podstawowych
założeń programu
jest przekonanie
obywateli do
nawiązania trwałego,
stałego, naturalnego
partnerstwa z
Policją oraz innymi
instytucjami ochrony
bezpieczeństwa i
porządku
publicznego.
Na podstawie
aktualnej wiedzy o
stanie i poczuciu
bezpieczeństwa w
programie „Razem
bezpieczniej”
określono obszary
działania i kierunki
aktywności
zaangażowanych
podmiotów. Każde
przedsięwzięcie
wymagać będzie
zdiagnozowania
problemu, ustalenia
przyczyn jego
powstania,
możliwości
przeciwdziałania, a
następnie realizacji
zadań, w celu
zapobiegania bądź
wyeliminowania
zagrożenia. Jednym z
jego podstawowych
założeń jest poprawa
bezpieczeństwa
powszechnego, a w
tym przekonanie
obywateli do
nawiązania trwałego,
stałego, naturalnego
partnerstwa z
Policją oraz innymi
instytucjami ochrony
bezpieczeństwa i
porządku
publicznego.
Program ma charakter
rządowy, a zatem
jego realizacja
obejmować będzie nie
tylko działania
Ministerstwa Spraw
Wewnętrznych i
Administracji, ale
również pozostałych
resortów,
zaangażowanych w
prace na rzecz
szeroko rozumianego
bezpieczeństwa, a
także działania
administracji
samorządowej i
instytucji
pozarządowych.
Zadania dla
MSWiA:
1. Głównym
koordynatorem
działań
realizowanych w
ramach programu
będzie Minister
Spraw Wewnętrznych i
Administracji.
Będzie on nadzorował
realizację zadań i
przygotowywał
okresowe
sprawozdania
zbiorcze z
realizacji programu.
2. Zamierzeniem
MSWiA jest to, aby
program stanowił
skuteczne narzędzie
wspierające
realizację
ustawowych działań
organów
administracji
rządowej i samorządu
terytorialnego na
rzecz bezpieczeństwa
i porządku
publicznego.
3. Minister SWiA
będzie zachęcał
różne podmioty do
włączania się w
realizację programu
oraz koordynował
działania podmiotów
zobligowanych do
jego realizacji, w
tym:
a) na poziomie
województwa zadania
wynikające z
programu będzie
koordynować wojewoda
przy pomocy zespołu,
w skład którego
wejdą
przedstawiciele
przede wszystkim
administracji
samorządowej,
Policji, Państwowej
Straży Pożarnej,
Straży Granicznej.
Zespół ten będzie
inicjował i
koordynował
działania programu
na swoim terenie,
zbierał informacje o
jego realizacji, a
następnie
przedkładał
Ministrowi Spraw
Wewnętrznych i
Administracji
sprawozdania i
wnioski. (MSWiA
będzie dokonywać
okresowej oceny tych
sprawozdań);
b) w powiecie
wiodącą rolę w
realizacji programu
powinien mieć
starosta jako
przewodniczący
komisji
bezpieczeństwa i
porządku. Założeniem
jest, aby w gminach
zadania „Razem
bezpieczniej”
inicjował i
realizował wójt
(burmistrz,
prezydent miasta).
Może go wspierać
komisja rady gminy
(miasta) oraz osoby
i instytucje
działające na rzecz
bezpieczeństwa
(MSWiA będzie
dokonywać okresowej
oceny realizacji
zadań);
c) rzetelna
realizacja programu
będzie wymagała
współpracy z
ośrodkami naukowymi.
W celu zarówno
zebrania danych
statystycznych jak i
m.in. badania opinii
publicznej i dialogu
społecznego. MSWiA
będzie inicjowało
taką współpracę;
d) wymiana dobrych
doświadczeń w
dziedzinach, których
dotyczy program. W
tym celu w MSWiA
powstanie Bank
Dobrych Praktyk,
który połączy
doświadczenia
administracji
rządowej,
samorządowej oraz
organizacji
społecznych.
Powstanie też
nowoczesna (projekt
już istnieje),
interaktywna strona
internetowa, w
ramach której będzie
działać m.in. forum
dyskusyjne.
Prowadzone będą
również konsultacje
i konferencje na
poziomie lokalnym i
ogólnopolskim;
e) konieczna jest
aktywizacja
społeczności
lokalnych i
stworzenie
mechanizmu
finansowego
zachęcającego do
realizacji
przedsięwzięć
proponowanych w
ramach programu. W
tym celu
zabezpieczono w
budżecie państwa na
2007 r. rezerwę
celową na realizację
programu „Razem
bezpieczniej” w
wysokości 3 mln zł.
Kwotę tę zamierza
się utrzymać w
kolejnych latach.
Środki z rezerwy
celowej będą
przekazywane do
budżetów wojewodów z
przeznaczeniem na
dotacje na
dofinansowanie zadań
mieszczących się w
ramach programu dla
organizacji pożytku
publicznego (głównie
zadań o charakterze
edukacyjnym i
informacyjnym na
poziomie lokalnym).
Natomiast w celu
przekazania lub
wspólnego
wykonywania zadań
określonych w
Programie
wojewodowie będą
mogli zawierać z
jednostkami
samorządu
terytorialnego
stosowne
porozumienia
administracyjne.
Wojewodowie w ramach
składanych
sprawozdań z
realizacji zadań
przedstawią
Ministrowi SWiA
wykorzystanie
środków finansowych
z rezerwy celowej;
f) MSWiA będzie
także prowadziło
kampanię
informacyjną nt.
Programu,
organizowało
ogólnopolskie
konferencje, zlecało
badania opinii
społecznej, utworzy
i będzie prowadziło
interaktywną stronę
internetową
Programu.
Uczestnicy
programu
Głównym
koordynatorem
działań
realizowanych w
ramach programu jest
Minister Spraw
Wewnętrznych i
Administracji, który
przy wsparciu
Komendanta Głównego
Policji, powołał
zespół
koordynacyjny.
W jego skład
wchodzą
przedstawiciele:
Ministerstwa
Sprawiedliwości,
Ministerstwa
Edukacji Narodowej,
Ministerstwa Obrony
Narodowej,
Ministerstwa
Zdrowia,
Ministerstwa
Finansów,
Ministerstwa Sportu
i Turystyki,
Ministerstwa Pracy i
Polityki Społecznej,
Ministerstwa
Gospodarki,
Ministerstwa
Środowiska,
Ministerstwa Kultury
i Dziedzictwa
Narodowego,
Ministerstwa
Infrastruktury
oraz formacji
podległych MSWiA.
Na poziomie
województwa zadania
wynikające z
programu koordynuje
wojewoda przy pomocy
zespołu, w skład
którego wchodzą
przedstawiciele
przede wszystkim
administracji
samorządowej,
Policji, Państwowej
Straży Pożarnej czy
Straży Granicznej.
Powiaty i gminy
powinny włączać się
w realizację
programu na zasadzie
dobrowolności. W
powiecie wiodącą
rolę w realizacji
programu powinien
mieć starosta jako
przewodniczący
komisji
bezpieczeństwa i
porządku.
W gminach zadania
„Razem bezpieczniej”
inicjuje i realizuje
wójt (burmistrz,
prezydent miasta).
Może go wspierać
komisja rady gminy
(miasta) oraz osoby
i instytucje
działające na rzecz
bezpieczeństwa.
Zadania programu
mogą realizować
grupy robocze
złożone z
przedstawicieli
podmiotów
odpowiedzialnych za
bezpieczeństwo oraz
specjalistów
zaproszonych do
współpracy. Prace
grup roboczych, w
zależności od
szczebla realizacji
zadań, powinny być
zsynchronizowane z
pracami wymienionych
zespołów i komisji.
Partnerami
administracji
rządowej w
realizacji programu
powinny być
organizacje
społeczne, kościoły,
związki wyznaniowe.
O propagowanie wśród
nich idei „Razem
bezpieczniej”
powinni zabiegać
wojewodowie i
starostowie.
więcej na stronie
razembezpieczniej.mswia.gov.pl |